Дорослі люди, які за своєю діяльністю повинні вміти ефективно спілкуватися, спеціально навчаються цього. Що ж до дітей, то вони поки що просто не розуміють, навіщо їм це потрібно і що необхідно робити, щоб оточення прагнуло спілкуватися з ними.

Як навчити дитину спілкуватися так, щоб інші люди горнулися до неї, уважно слухали і хотіли спілкуватися ще і ще?

Розпочнімо з правильної вимови.

Діти, які мають дефекти мовлення, значні або незначні, нерідко викликають сміх в однолітків і бажання піддражнити. Тому послухайте уважно, чи чисто і правильно говорить ваша дитина. Поширена думка багатьох батьків, що мила картавість з віком сама мине, іноді виявляється хибною. Спливає час, але потрібні звуки так і не «стають на місця». А дитині старшого віку і дорослій людині виправляти дефекти мовлення набагато складніше, ніж малюкові.

 На що слід звернути увагу?

• Дитина не вимовляє один або декілька звуків або вимовляє їх неправильно, замінює один звук іншим.

• Дитина говорить невиразно, немов у неї в роті гаряча каша.

• Дитина говорить занадто швидко, ковтає слова.

• Дитина говорить занадто повільно, немов не може дібрати слова.

Що можна зробити, щоб допомогти дитині подолати проблеми вимови? 

Сьогодні ми з вами на практиці пройдемо основні етапи роботи з дітьми  дошкільного віку. Виконавши спільно з вами кілька вправ, погравшись в ігри, ви зможете визначити основні помилки, яких припускалися раніше, та освоїти нові методи розвитку мовлення ваших дітей.

Пропоную такий девіз нашого практикуму: «Послухай – і ти дізнаєшся, подивися – і ти зрозумієш, зроби – і ти навчишся.»

Ну що, ви готові? Тоді почнемо.

Для того, щоб мова дитини була чіткою, у неї повинні бути добре розвинені, сильні, пружні і рухливі органи мови – язик, губи, м’яке піднебіння. У зв’язку з тим, що всі органи мовлення побудовані із м’язів, їх необхідно тренувати. Для цього виконуються вправи, які називаються артикуляційними.

Зараз ми з вами виконаємо кілька артикуляційних вправ.

А тепер скажіть, які у вас відчуття? Чи відчуваєте ви прилив крові? Поколювання7 Це добре, ми змусили працювати всі наші 200 м’язів обличчя. Не хвилюйтеся, якщо у вас не зовсім вийшло, через деякий час це вийде у всіх. Ці вправи є у буклетах.

          Також для чіткої звуковимови вашої дитини необхідно мати добре розвинене мовне дихання. З дитиною систематично кожного дня необхідно виконувати вправи для розвитку мовного дихання. При виконанні цих вправ необхідно набирати повітря через ніс. При цьому плечі не піднімати. Видих повинен бути повільним, необхідно слідкувати за тим, щоб не надувалися щічки.  Зараз я покажу вам як швидко і цікаво можна виготовити тренажери для дихальних вправ в домашніх умовах.Для цього можна задіяти і дітей.

  1. Я пропоную вам взяти кольоровий папір та за допомогою дироколу зробити конфетті. Покришений пінопласт вже знаходиться у пластикових пляшках. Зараз ми у пляшки добавимо конфетті. Закриваємо їх кришками з отворами в які вставляємо коктейльні трубочки. Тепер повільно і глибоко вдихніть повітря носом і видихніть ротом через трубочку у пляшку. Весело? Цікаво? Запевняю вас, дітям це також дуже сподобається.
  2. У вас на столах лежить листок кольорового паперу, олівці, клей і канцелярська кнопка. За допомогою цих предметів ми з вами зробимо іграшку-вертушку, яка також є тренажером для дихальної гімнастики. Робимо діагональні надрізи всіх чотирьох кутів паперової заготовки, фіксуємо в центрі по одній половинці кожного кута і прикріплюємо на олівець канцелярською кнопкою. Ще один тренажер готовий. Спробуйте його в дії. Ось так і з дітьми весело і невимушено проводиться дихальна гімнастика.
  3. А зараз візьміть конструктор і зробіть, будь ласка, футбольні ворота. За допомогою трубочок для коктейлю та тенісної кульки пропоную вам зіграти в настільний футбол.

Чудово! Майже всі впоралися з цими завданнями. А кому не вдалося, поуправляйтеся ще.

Робота з поліпшення звуковимови доволі багатогранна. Так у системі розвивальних заходів дуже важливо розвиватизагальну й дрібну моторику дітей. Тому зараз виконаємо кілька вправ для пальчиків.

Кіндер-футляр і мотузка з вузликами (кількість вузликів відповідає дням тижня, порам року, місяцям року і т.д)

Для розвитку дрібної моторики придумано багато іграшок та посібників.Зараз ми з вами з ними пограємося.

– мамині бігуді (качати між долоньками);

–  на кожну долоньку покласти по аркушу паперу і скатати з них м’ячики, не допомагаючи іншою рукою, потім можемо використати ці м’ячики для розвитку дихання – забити у ворота;

– м’ячики СУ – ДЖОК;

– масажні колечка – «Оцей пальчик мій дідусь…»;

–  прищіпки, втулочки, шнурівки;

– перебирати крупи, заховати дрібний предмет у горох.

Також у буклеті ви побачите різні інші вправи.

Але є ще один важливий аспект у роботі – це розвиток фонематичного слуху. Пропоную вам провести кілька дидактичних ігор

«Великий чи маленький»

Добре, якщо знайдуться іграшки: котик, собачка, качки великого і маленького розміру, якщо ні – стануть у пригоді малюнки. Нехай великий – то тато чи матуся, вони говорять суворим голосом. А маленький – то їх синочок чи донечка – вони говорять тоненьким голосом. У цій грі слід використовувати однакові звуконаслідування для окремої пари. Тобто дорослий і маленький песик кажуть: “Гав!” І в жодному разі голос цуценяти не повинен перетворитися на “Ав!” – адже це вже зовсім інше слово.

«Що видає такі звуки?»

Дорослий бере іграшки або розкладає на столі картинки: барабан, годинник, молоток, потяг і т.п. Пояснює, що кожен із цих предметів уміє утворювати свій звук:

барабан – бам-бам-бам, годинник – тік-так-тік-так, молоток – стук-стук-стук,

потяг – чух-чух-чух. Після цього дорослий запитує дитину: «Хто так вміє?»

«Тільки СІК не говори»

        Ця гра розвиває слухову увагу та інтерес до мовлення оточуючих. Дорослий називає слова, дитина їх повторює. Якщо дорослий скаже СІК, дитина повинна промовчати. Слова можна називати будь-які: шапка, машина, сік, риба, собака, тарілка, сік, літак, сік, гілка, аркуш, цукерка, сік, ведмідь, картопля, спідниця, сік, підлога, стіл, сік.Важливо навчити дитину прислухатися до мовлення оточуючих. Тільки зумівши порівняти своє мовлення з мовленням оточуючих, дитина зможе виявити недоліки своєї звуковимови.

«Підкажи Незнайкові»

      Незнайка – це хлопчик, який дуже хоче всього навчитися, але у нього не все виходить. Він не знає, що намальовано на картинках. Від імені Незнайка дорослий називає слова, а дитина повинна уважно слухати і, якщо почує правильно вимовлене слово, – плескати в долоньки: жовудь, зовудь, золудь, жолудь, лузодь, жолузь, жолудь;велосед, весіпед, велосипед, вевосипед, велотисед, велосипем, велосипед; сонясик, сонясник, соняшник, шоняник, шонясник, сошанік, соня

Залиште свій коментар