19 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
Так, Закон України «Про освіту» доповнено пунктом, яким передбачено, що  булінг  (цькування)  –  це діяння (дії або бездіяльність)  учасників  освітнього процесу, які полягають у систематичному   психологічному,  фізичному,  економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Булінг відрізняється від сварки  тим, що:

– він супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, б’ють, розповсюджують плітки, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах;

– в ситуації завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують, та ті, хто спостерігають;

– він негативно впливає на всіх учасників, на їхнє фізичне та психічне здоров’я;- може виникати спонтанно, коли несподівано для себе дитина опиняється або в ситуації переслідування, або приєднується до переслідувача;

– він повторюється багато разів, має систематичний характер. 

Яким буває булінг?  Цькування може мати різні форми: Фізичний булінг (штовхання, підніжки, бійки, стусани, нанесення тілесних ушкоджень). Вербальне цькування (обзивання чи глузування). Булінг стосунків— явище соціального вигнання — коли дітей ігнорують, не допускають до ігор та вечірок, або вони стають жертвами чуток чи інших форм публічного приниження.

Кібербулінг (приниження за допомогою Інтернету, мобільних телефонів та інших електронних гаджетів).  Кіберагресори створюють публікації, що принижують гідність жертв, відправляють їм повідомлення з погрозами, викладають фотографії і відео зі знущаннями. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

• систематичність (повторюваність) діяння;

• наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

• дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Крім цього, внесено відповідні доповнення до статей Закону «Про освіту», які визначають права та обов’язки засновника та керівника закладу освіти, педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу здобувачів освіти та їхніх батьків. Зокрема, передбачено обов’язок засновника закладу освіти вживати заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу.

Керівник закладу освіти має забезпечувати створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

• розглядати заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видавати рішення про проведення розслідування;

• забезпечувати виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

• повідомляти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти. Передбачено також  зобов’язання закладу освіти забезпечувати на веб-сайті відкритий доступ до правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв (з дотриманням конфіденційності) про випадки булінгу від здобувачів освіти, їх батьків.

Педагогічні працівники:

– мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

– зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

Зміни щодо протидії булінгу внесено також до спеціальних Законів «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про вищу освіту». Запроваджується адміністративна відповідальність за булінг. Так, доповненою статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що булінг (цькування), що вчиняється стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. Якщо цькування вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, то штраф становитиме від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин. Також передбачено, що неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів поліції про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітної плати.

Булінг серед дітей як правило  старшого дошкільного віку в ЗДО, можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо педагог або помічник вихователя:

 – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;

 – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;

 – глузує із зовнішнього вигляду дитини;

– образливо висловлюється про дитину чи її батьків;

 – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини батьки або члени сім’ї;

 – систематично принижує дитину у присутності інших дітей.

 Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.


Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО.

 Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина  вдома: 

– не хоче одягатися вранці;

 – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка; 

– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше; – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт;

 – не контактує з однолітками у дворі;

 – грає наодинці в парку. в дитячому садку: 

– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо; 

– усамітнюється при будь-якій нагоді;

– часто губить свої іграшки або речі;

 – бруднить чи псує одяг; – грає поламаними іграшками;

 – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі;

 – не має друзів у групі.


Порядок подання заяв про випадки булінгу в закладі та розгляд випадків булінгу


Згідно Закону України « Про освіту», розділ І, статті 25, 26 керівник навчального закладу:

– здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

– сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;

– забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

– забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого -педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

– повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю (вихователю), практичному психологу або безпосередньо керівнику.

Окрім цього, дитина може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей;

до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді;

Національної поліції України;

Центру надання безоплатної правової допомоги.

Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні.


Керівник закладу:

• Розглядає таке звернення та реєструє у журналі обліку звернень та повідомлень про жорстоке поводження з дітьми або загрозу його вчинення;

• З’ясовує усі обставин булінгу відповідно до Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення, затвердженого спільним наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України № 564/836/945/577;

• Скликає засідання Комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі практичний психолог,) батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші зацікавлені особи. Якщо комісія визнала, що це був саме булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого. Але за будь-якого рішення Комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.

Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. Психологічний супровід таких осіб здійснюють практичний психолог, соціальний педагог у взаємодії . 


ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ:

  Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00); 

Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000; 

Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500335; 

Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20; 

Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75; 

Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103; 

Національна поліція України 102.

СХВАЛЕНО 

педагогічною радою Охтирського дошкільного навчального закладу(ясла-садок) «Казка» Протокол № 3 від 28.02.2019

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор Охтирського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Казка»                    О. Горобець ___ _____________ 2019

ПЛАН ЗАХОДІВ

 ПО ЗАПОБІГАННЮ БУЛІНГУ

В ОХТИРСЬКОМУ ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

(ЯСЛА-САДОК) «КАЗКА»

 НА 2020 РІК

№ з/пЗміст роботиЦільова аудиторіяТермін виконанняВідповідальний
1Підготувати та заслухати виступ на педраді «Булінг в освітньому середовищі: поняття, причини та шляхи подолання »педагогічні працівникиберезень 2020 рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
2Організувати перегляд відео презентації «Булінг в закладі освіти. Як його розпізнати»педагогічні працівникиберезень 2020 рокуКузнєцова В.В.вихователь-методист
3Провести тренінг «Профілактика булінгу в дитячому середовищі»працівникизакладу дошкільної освітиквітень 2020 рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
4Проводити консультування педагогічних працівників з питань протидії булінгупрацівникизакладу дошкільної освітипротягом рокуКузнєцова В.В.вихователь-методист Шведченко О.Ю.практичний психолог
5Провести годину відвертого спілкування «Не допускай насилля стосовно інших»працівникизакладу дошкільної освітитравень 2020 рокуКузнєцова В.В.вихователь-методист
6Розмістити інформацію на стенд  « Булінг: в небезпеці педагог!»
педагогічні працівникиберезень 2020 рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
7Розмістити на інформаційному стенді номери телефонів гарячої лінії ГО «Ла Страда – Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.учасники освітнього процесулютий 2020 рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
8Провести в закладі дошкільної освіти тиждень протидії поширенню боулінгу серед учасників освітнього процесуучасники освітнього процесужовтень 2020 рокуКузнєцова В.В.вихователь-методист Шведченко О.Ю.практичний психолог
9Розробити пам’ятку «Маркери булінгу»учасники освітнього процесуберезень 2020 рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
10Скласти поради «Як допомогти дитині справитися з булінгом»учасники освітнього процесутравень 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
11Підготувати виступ на батьківських зборах, презентацію«Булінг в освітньому середовищі»батькивересень 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
12Провести практичне заняття для педагогів «Стоп агресії»педагогічні працівникижовтень 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
13Провести групову консультацію «Конфлікт породжує насильство»батькичервень 2020Кузнєцова В.В.вихователь-методист
14Організувати перегляд мультфільмів відповідної спрямованостіздобувачі освітипротягом рокупедагогічні працівники
15Провести психологічні консультації: «Протидія цькуванню в дитячому колективі», «Булінг від «А» до «Я»», «СТОП насильству в сім’ї», «Як навчити дітей безпеці в інтернеті»учасники освітнього процесупротягом рокуШведченко О.Ю.практичний психолог
16Проводити ранкові зустрічі з метою формування навичок дружніх стосунків, створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантності, міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, читаня творів художньої літератури, занять, прогулянок та ігрової діяльностіздобувачі освітипротягом рокупедагогічні працівники
17Провести опитування (анкетування) учасників освітнього процесуучасники освітнього процесувересень-жовтень 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
18Створити базу інструментарію для діагностування напруги, тривожності в дитячому колективі, емоційних станів вихованцівучасники освітнього процесучервень-липень 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
19Провести психолологічні діагностики емоційних станів вихованців, корекційно-розвиткову роботу.учасники освітнього процесувересень-листопад 2020Шведченко О.Ю.практичний психолог
20Розмістити інформацію на  сайті закладу дошкільної освіти  матеріали на тему і «Булінг в освітньому середовищі: поняття, причини та шляхи подолання »учасники освітнього процесутравень 2020Кузнєцова В.В.вихователь-методист